Prohlídky Zeměnky®

Cesta do Zeměnky

Zeměnka je u osady Sedliště nedaleko města Sázavy.

GPS: 49°51'50.000"N, 14°54'54.000"E

Cesta na dvou, třech i čtyřech kolech

Do města Sázavy, z ní (od mostu) vyjet na jih (vizte mapku níže - červená linka): Oldřichovo nábřeží, železniční přejezd, Lipová a pak zatočte doprava na Bělokozly. Po výjezdu ze Sázavy vjedete do lesa a v něm v polovině kopce odbočte doleva na Sedliště; je to v tom stoupání jediná odbočka, těsně před ní je trojúhelníková značka Křižovatka, pak malá zatáčka doleva a odbočka hned za ní (dá se snadno přejet). U odbočky je vlevo na stromě šipka Tábor Duha a několik dalších. Za odbočkou pořád rovně (trochu klesání), pak je vlevo pár chatiček tábora Duha a hned za nimi stojí Zeměnka, také vlevo. Parkovat lze přímo ve štěrkovém vjezdu na pozemek; ten odbočuje ze silnice doleva kousek pod malou bílou chatou, která je vpravo (jediná budova po pravé straně), ještě než začne silnice klesat. Nestůjte prosím na silnici (je úzká a je na ní provoz) ani nevjíždějte dál na pozemek.

Pozor, od řeky autem přístup není.

Cesta autobusem resp. pěšky ze Sázavy

Z Prahy - Hájů jeďte autobusem 382 až na konečnou Sázava - aut. st., hned před žel. st. Sázava (dříve Sázava - Černé Budy). Z ní se kousek vraťte, zahněte doleva do ulice Nádražní, pak doprava a hned zase doleva nahoru do ulice Na Vápenkách a dál směrem na Bělokozly. A pak už podle instrukcí výše. Od nádraží do Zeměnky jsou to po silnici 3 km, pěšky cca 40 minut.

Cestu si můžete zkrátit: z ulice Na Vápenkách zahněte po zelené turistické značce doleva do uličky K Rakovce (první doleva) a dále pokračujte po zelené až do Zeměnky. Pozor: za posledním domem (po pravici) odbočuje zelená ostře doleva a zvolna klesá k železnici a k řece. Touto zkratkou jsou to od nádraží do Zeměnky 2 km, cca. 30 minut chůze.

(klepnutím přejdete na mapy.cz)

Cesta vlakem

Nejlepší je dojet do zastávky Samopše, což je první zastávka za stanicí Sázava (dříve Sázava - Černé Budy) a z ní zkratkou: nejprve sejděte z nástupiště (u kterého je patník 42 km) a jděte podél kolejí směrem do Sázavy. Půjdete kousek po náspu, potom prochází trať průkopem a zatáčí doleva. Na konci zatáčky - 15 m před patníkem 42,4 km - odbočte kolmo doleva po pěšině po louce do kopce, až dojdete na silnici. Po ní pokračujte dále do kopce, až přijdete k Zeměnce (uvidíte ji hned nad lesem). Viz červená linka na mapce níže (není to značená turistická cesta).

Ze zastávky Samopše lze také jít po zelené značce; je to ale delší. Ta přetíná železnici hned před zastávkou. Dejte se po ní do kopce a jakmile vyjdete z lesa kolem bílé chatičky (na mapě není vidět) na úzkou silnici, bude Zeměnka vpravo před vámi na druhé straně silnice. Opět vizte mapka níže - zelená linka (je to značená turistická cesta).

Další možností je dojet vlakem do stanice Sázava (dříve Sázava - Černé Budy), která je hned vedle konečné autobusu, a od ní dojít pěšky jako při cestě autobusem (vizte výše).

(klepnutím přejdete na mapy.cz)

Prohlídky pro veřejnost

Tyto komentované prohlídky jsou určeny k základnímu seznámení s projektem; trvají cca ¾ hodiny. Konají se od 1. června do 31. srpna každou sobotu od 12 do 17 hod. vždy v celou hodinu, jsou pouze česky a nelze se na ně předem objednat. Vstupné je 100 Kč za osobu; platí se hotově na místě. Ve skupině může být nejvíc sedm lidí; při větším počtu musejí přebývající počkat na další prohlídku. Prohlídka se koná jen pokud se sejdou aspoň tři zájemci.

Prohlídky pro dárce

Tyto podrobné prohlídky nabízíme jako poděkování dárcům, kteří na budování Zeměnky darovali aspoň 1 000 Kč (v případě prohlídek v angličtině, němčině či španělštině aspoň 50 €); dotyčný dárce si pak může vzít s sebou další čtyři návštěvníky. Prohlídka trvá nejméně 2 hod. a je ji třeba zamluvit aspoň týden předem na adrese martin@zemelod.cz a to na kterýkoli den od 12 či 14 hod. (od 1. 3. do 28. 10. též od 16 hod.) mimo soboty a mimo čas označený v kalendáři níže jako „nedostupný“. Dar je třeba poslat na náš účet; uveďte prosím též své jméno, abychom mohli platbu identifikovat. Dárce pak provádíme ve svém volném čase a zdarma.

Prosíme, abyste uvážili přítomnost malých dětí.

Prohlídky jsou dlouhé a plné informací. Malé děti většinou tak dlouho nevydrží a po čase začnou být neklidné, někdo s nimi musí jít ven a z prohlídky pak nemá nic. Také tady už několikrát něco rozbily či polámaly. Počítejte tedy s tím, že by vás mohly při prohlídce rušit. Žádné hranice věku dětí ale nestanovujeme, návštěvníci situaci jistě posoudí lépe než nějaké striktní pravidlo.

Na pozemku prosím nefotografujte, nekuřte a nevstupujte na něj se psy.