Prohlídky Zeměnky®

Cesta do Zeměnky

Zeměnka je u osady Sedliště nedaleko města Sázavy.

GPS: 49°51'48.000" N, 14°54'54.000" E

Cesta na dvou, třech i čtyřech kolech

Do města Sázavy, z ní (od mostu) vyjet na jih (vizte mapku níže - červená linka): Oldřichovo nábřeží, železniční přejezd, Lipová a pak zatočte doprava na Bělokozly. Po výjezdu ze Sázavy vjedete do lesa a v něm v polovině kopce odbočte doleva na Sedliště; je to v tom stoupání jediná odbočka, těsně před ní je trojúhelníková značka Křižovatka, pak malá zatáčka doleva a odbočka hned za ní (dá se snadno přejet). U odbočky je vlevo na stromě šipka Tábor Duha a několik dalších. Za odbočkou pořád rovně (trochu klesání), pak je vlevo pár chatiček tábora Duha a hned za nimi stojí Zeměnka, také vlevo. Parkovat lze přímo ve štěrkovém vjezdu na pozemek (který snadno poznáte podle oblouku a zdi z lahví a plechovek); ten odbočuje ze silnice doleva kousek pod malou bílou chatou, která je vpravo (jediná budova po pravé straně), ještě než začne silnice klesat. Nestůjte prosím na silnici (je úzká a je na ní provoz) ani nevjíždějte dál na pozemek.

Pozor, od řeky autem přístup není.

Cesta autobusem resp. pěšky ze Sázavy

Z Prahy - Hájů jeďte autobusem 382 až na konečnou Sázava - aut. st., hned před žel. st. Sázava (dříve Sázava - Černé Budy). Z ní se kousek vraťte, zahněte doleva do ulice Nádražní, pak doprava a hned zase doleva nahoru do ulice Na Vápenkách a dál směrem na Bělokozly. A pak už podle instrukcí výše. Od nádraží do Zeměnky jsou to po silnici 3 km, pěšky cca 40 minut.

Cestu si můžete zkrátit: z ulice Na Vápenkách zahněte po zelené turistické značce doleva do uličky K Rakovce (první doleva) a dále pokračujte po zelené až do Zeměnky. Pozor: za posledním domem (po pravici) odbočuje zelená ostře doleva a zvolna klesá k železnici a k řece. Touto zkratkou jsou to od nádraží do Zeměnky 2 km, cca. 30 minut chůze.

(klepnutím přejdete na mapy.cz)

Cesta vlakem

Nejlepší je dojet do zastávky Samopše, což je první zastávka za stanicí Sázava (dříve Sázava - Černé Budy) a z ní zkratkou: nejprve sejděte z nástupiště (u kterého je patník 42 km) a jděte podél kolejí směrem do Sázavy. Půjdete kousek po náspu, potom prochází trať průkopem a zatáčí doleva. Na konci zatáčky - 15 m před patníkem 42,4 km - odbočte kolmo doleva po pěšině po louce do kopce, až dojdete na silnici. Po ní pokračujte dále do kopce, až přijdete k Zeměnce (uvidíte ji hned nad lesem). Viz červená linka na mapce níže (není to značená turistická cesta).

Ze zastávky Samopše lze také jít po zelené značce; je to ale delší. Ta přetíná železnici hned před zastávkou. Dejte se po ní do kopce a jakmile vyjdete z lesa kolem bílé chatičky (na mapě není vidět) na úzkou silnici, bude Zeměnka vpravo před vámi na druhé straně silnice. Opět vizte mapka níže - zelená linka (je to značená turistická cesta).

Další možností je dojet vlakem do stanice Sázava (dříve Sázava - Černé Budy), která je hned vedle konečné autobusu, a od ní dojít pěšky jako při cestě autobusem (vizte výše).

(klepnutím přejdete na mapy.cz)

Prohlídky nabízíme jako poděkování těm, kdo na budování Zeměnky darovali (nebo darují) aspoň 1 200 Kč (v případě prohlídek v angličtině, němčině či španělštině aspoň 60 € nebo 1 400 Kč); dotyčný dárce si pak může vzít s sebou další čtyři návštěvníky. Prohlídka trvá nejméně 2 hod. a je ji třeba zamluvit aspoň týden předem na adrese martin@zemelod.cz a to na kterýkoli den od 12 či 14 hod. (od 1. 3. do 20. 10. též od 16 hod.) mimo čas označený v kalendáři níže jako „nedostupný“. Dar je třeba poslat na náš účet; uveďte přitom prosím buď své jméno nebo nás o převodu informujte emajlem, abychom věděli, od koho dar přišel. Dárce pak provádíme ve svém volném čase a zdarma.

Školám nabízíme cca. hodinové prohlídky (podle věku) po skupinách 6 - 7 žáků s tím, že můžeme provádět dvě skupiny současně, pokud ovšem jsou na místě dva průvodci; prohlídky je proto třeba domluvit s větším předstihem. Větší třídy je pak nutno rozdělit na poloviny a provést jednu po druhé. Příspěvek za školní prohlídku je 200 Kč za účastníka (žáka i učitele) v případě VŠ, 150 Kč v případě SŠ a 100 Kč v případě ZŠ.

Prosíme, abyste uvážili přítomnost malých dětí.

Prohlídky jsou dlouhé a plné informací. Malé děti většinou tak dlouho nevydrží a po čase začnou být neklidné, někdo s nimi musí jít ven a z prohlídky pak nemá nic. Také tady už několikrát něco rozbily či polámaly. Počítejte tedy s tím, že by vás mohly při prohlídce rušit. Žádné hranice věku dětí ale nestanovujeme, návštěvníci situaci jistě posoudí lépe než nějaké striktní pravidlo.

Na pozemku prosím nefotografujte, nekuřte a nevstupujte na něj se psy.